"L'Opéra" е новият албум на немския тенор Йонас Кауфман с подбрани арии и дуети от френския оперен репертоар от 19-ти век. С проекта световноизвестният тенор отдава почит на величествената епоха в оперното изкуство. Един век, белязан с музикален блясък, разкош и елегантност. При подбора на репертоара за албума, Йонас Кауфман подбира някои от най-значимите арии за тенори, създадени в този изключителен творчески период: от арията “Rachel, quand du Seigneur” из операта "Еврейката" (1835) от Жак Фроментал Халеви , през две от най-великите творби на Жорж Бизе - “La fleur que tu m’avais jetée” от операта "Кармен" (1875) и “Au fond du temple saint” от операта "Ловци на бисери" (1863), до “Ah! lève-toi, soleil!” из операта "Ромео и Жулиета" (1867) от Шарл Гуно до завършващата ария “Pourquoi me réveiller” от шедьовъра на Жул Масне - операта "Вертер" (1892). Албумът съдържа общо 14 арии и дуети с творби още от Берлиоз, Лало, Офенбах,  Джакомо Майербер включително и два дуета от операта "Манон" от Масне със сензационното българско сопрано Соня Йончева - “Enfin, Manon, nous voilà seuls ensemble! … En fermant les yeux, je vois là-bas” и “Toi! Vous! … N’est-ce plus ma main que cette main presse”.

"Френският оперен репертоар е много близък до сърцето ми" - казва Кауфман - "Тази завладяваща музика отразява уникална епоха в европейската култура. При селекцията за албума се водих не само от най-популярните арии и творби, но и от тези, които имат важно  значение за мен самия. Например Вилхем Майстер от операта "Миньон" е първата ми голяма роля от френския репертоар, която изпълних през 2001 г. в Тулуза. Произведения като "Кармен" и "Вертер" отвориха много врати пред мен. Фактът, че един германец дебютира пред френска публика с ролята на Вертер точно на сцената на Парижката опера - без съмнение беше доста рисково начинание, но успях с помощта на отличния екип, който беше около мен: репетитори, колеги, диригенти и не на последно място - записите на легендарния френски тенор Жорж Тил".

В новия албум на Кауфман е събрано музикалното наследство на епохата, в която Париж се превръща в център на модерния свят през 19-ти век, благодарение на мащабната реконструкция, която претърпява градът, проведена от барон Жорж Йожен Осман. През този период оперните театри на Париж са местата, в които „задължително е трябвало да се видят и да бъдеш видян“. С огромните си луксозни фоайета, оперните театри са осигурявали непрекъснати възможности за социализация и обществени събирания. Оперните продукции достигат огромно великолепие в пищността на декори и костюми, а зрителите стават свидетели на невиждани до този момент мащаби – например при премиерата на „Еврейката“ от Халеви на сцената излизат една дузина коне!

По това време ръководствата на Парижката опера насърчават творческия обмен между културите на Франция и Германия. Немските композитори Майербер и Офенбах развиват кариерите си от Париж. Същевременно френски композитори са силно повлияни от немската литература, която служи за вдъхновение на произведенията им. Оперите „Вертер“ от Масне и  „Проклятието на Фауст” от Ектор Берлиоз са сред най-популярните творби ; не случайно, Кауфман подбира сцени от тези две произведения за новия си албум. Случвало се е често, новите оперни творби първо да се поставят в немските оперни театри и след успешен сезон в Германия да се състои премиерата в Парижката опера.

Тази френско-немска връзка е изключително привлекателна за Кауфман. „Мисля, че „Хофман“ от Офенбах е идеалната симбиоза между немската дълбочина и френското въображение. А Жул Масне успява да улови цялата психологическа сложност на Гьоте във „Вертер“. Така, че с този репертоар се чувствам като вкъщи“.

Албумът е записан с Баварския държавен оркестър в Мюнхен под диригентството на Бертран де Били, един от най-добрите музикални експерти за периода. Баритонът Людовик Тезие партнира на Кауфман в арията “Au fond du temple saint” от операта на Бизе - "Ловци на бисери", а Соня Йончева се присъединява за записите на два дуета от операта на Масне - "Манон".

"L'Opéra" е седмият солов албум на Йонах Кауфман за Sony Classical. Първият му проект за компанията е през 2013г. с творби от Верди, следван от песенния цикъл на Шуберт за глас и пиано - “Winterreise”, оперетен албум, "Nessun Dorma" - избрани откъси от произведения на Пучини, “Dolce Vita” и последният албум с музика от Малер - “Das Lied Von der Erde”. Sony Classical издаде и колекция от 12 DVD албума със записи на цели опери и концерти на Йонас Кауфман.

"L’Opéra" излиза на 15/09 и се издава у нас в деня на световната премиера от Вирджиния Рекърдс/Sony Classical. Албумът излиза в стандартна и делукс версия на CD и винил, и в дигитален формат във всички легални платформи.

Съдържание:

1 CHARLES GOUNOD · ROMÉO ET JULIETTE - “L’amour! … Ah! lève-toi, soleil!”
2 JULES MASSENET · WERTHER - “Traduire… Ah! bien souvent … Pourquoi me réveiller, ô souffle du printemps?”
3 AMBROISE THOMAS · MIGNON - “Elle ne croyait pas, dans sa candeur naïve”
4 GEORGES BIZET · CARMEN - “Je le veux! Carmen, tu m’entendras! … La fleur que tu m’avais jetée”
5 GEORGES BIZET · LES PÊCHEURS DE PERLES - “C’est toi, toi qu’enfin je revois! … Au fond du temple saint”
6 ÉDOUARD LALO · LE ROI D’YS - “Puisqu’on ne peut fléchir … Vainement, ma bien-aimée”
7 JACQUES OFFENBACH · LES CONTES D’HOFFMANN - “Ô Dieu, de quelle ivresse”
8 GIACOMO MEYERBEER · L’AFRICAINE - “Pays merveilleux! … Ô paradis”
9 JULES MASSENET · MANON - “Enfin, Manon, nous voilà seuls ensemble! … En fermant les yeux, je vois là-bas”
10 JULES MASSENET · MANON - “Toi! Vous! … N’est-ce plus ma main que cette main presse”
11 JULES MASSENET · LE CID - “Ah! tout est bien fini! … Ô souverain, ô juge, ô père”
12 FROMENTAL HALÉVY · LA JUIVE - “Rachel, quand du Seigneur”
13 HECTOR BERLIOZ · LA DAMNATION DE FAUST - “Merci, doux crépuscule!”
14 HECTOR BERLIOZ · LES TROYENS - “Inutiles regrets! Je dois quitter Carthage!”

BERTRAND DE BILLY диригент
BAYERISCHES STAATSORCHESTER
JONAS KAUFMANN тенор
SONYA YONCHEVA сопрано (9, 10) / LUDOVIC TÉZIER баритон (5)