11/09

Най-добрият лиричен тенор в света, Йонас Кауфман, посвещава новия си албум на Джакомо Пучини

Днес (11/09) е премиерата на новия албум на Йонас Кауфман „Nessun dorma – The Puccini Album“ от Вирджиния Рекърдс/Sony Classical. Обявеният за най-добър лиричен тенор в света в момента, немският оперен певец Йонас Кауфман, посвещава новия си албум на Джакомо Пучини – “композиторът на народа”!

След години на редица роли от опери на Джакомо Пучини, представени на всички големи оперни сцени и възторжени аплаузи от критика и публика, Йонас Кауфман най-накрая записа албум, изцяло посветен на най-обичания композитор от света на операта. Новият му албум „Nessun dorma“ излиза на 11-ти септември от Sony Classical и у нас ще бъде издаден от Вирджиния Рекърдс/Sony Music. „Nessun dorma“ включва селекция от най-популярните арии за тенор от възхитителните произведения на Пучини, сред които „Турандот“, „Манон Леско“, „Тоска“, „Бохеми“, „Мадам Бътерфлай“, „Момичето от златния Запад“ и др. Албумът продължава с откъси от ранното творчество на Пучини – арии от оперите „Вилиси“ и „Едгар“, за да стигне кулминационната си точка – арията  “Nessun dorma” от „Турандот“, последната опера на Джакомо Пучини.

Йонас Кауфман реализира записите с оркестъра на „Coro dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia“ под диригентството на маестро Антонио Папано и латвийската оперна певица, сопраното Кристина Ополайс.

През октомври т.г., Йонас Кауфман стартира европейско турне в подкрепа на новия албум с концерти във Франкфурт, Лондон, Рим, Париж, Брюксел, Прага и Майнхайм. През пролетта на 2016-та година турнето продължава в Есен и Мюнхен.

На 12-ти септември Йонас Кауфман ще дебютира в заключителната вечер на традиционните и световноизвестни концерти – балове в Роял Албърт Хол със Симфоничния оркестър на BBC, събитие, което се излъчва на живо и се радва на многомилионна телевизионна аудитория. Освен репертоара с подбрани арии от Пучини, Кауфман ще изпее песента “Rule, Britannia!”, която за първи път в историята на концертите BBC Proms, ще бъде изпълнена от немски певец.

През ноември т.г. Йонас Кауфман ще покори и киносалоните в целия свят с премиерата на вълнуващия нов филм, озаглавен „Йонас Кауфман, една вечер с Пучини (“Jonas Kaufmann – An evening with Puccini”). Филмът е продуциран от Arts Alliance и ще представи концерта на Кауфман от Миланската Скала с филхармоничния оркестър на Ла Скала под диригентството на Йохен Райдер. Освен изключителния достъп до „най-великия жив тенор на нашето време“ (според Daily Telegraph), филмът ще проследи един ден на Йонас Кауфман в Милано, който ще се  опита да се върне във времето и да извърви стъпките на Пучини в този емблематичен за творчеството му град. Филмът ще бъде прожектиран в над 1000 киносалона в 40 държави.

Музиката на Пучини прави дълбоко впечатление на Йонас Кауфман още в ранна детска възраст, подобно на много хора по света. Но малцина знаят за безпрецедентната популярност на композитора, която го достига приживе. Както Йонас Кауфман обяснява: „Днес всички знаят арията ‘Nessun dorma’, най-малкото като резултат от първия и легендарен вече концерт на „Тримата тенори“ на финала на Световното първенство по футбол в Рим през 1990 година. Но, през последните 20 години от живота си, Джакомо Пучини е бил толкова прочут, както е Мадона в наши дни. Ариите му са били много популярни и обичани и според днешните ни критерии, той е бил „суперзвезда“. В началото на 20-ти век, Пучини се е превърнал в композитора, тотално завладял сърцата на хората“.

Преди 100 години хората са си подсвирквали по улиците арии от оперите на Пучини. Милиони слушатели от всички сфери на живота, социално положение и класа, са се просълзявали с „Бохеми“ и „Мадам Бътърфлай“. Музиката му се харесва от всички, тя е достъпна за масите и е обожавана.  Днес, при тези показатели, бихме я определили като комерсиална. Но, Пучини предлага и нещо ново на модерните хора тогава – за разлика от героите на Верди, образите в неговите произведения често притежават противоречиви качества и това ги прави така пленителни и близки за публиката.

Благодарение на Енрико Карузо и изобретяването на грамофонната плоча, музиката на Пучини става дори по-популярена  от тази на Верди. Именно легендарният италиански тенор е сред основните причини за бързото навлизане на грамофонната плоча. Всеки, който е притежавал грамофон по това време е слушал Карузо, а всеки, който е слушал Карузо е слушал как той пее арии от Пучини. Според съвременните ни стандарти, Джакомо Пучини е печелил толкова, колкото днес получават най-големите холивудски звезди. Той е водил охолен и светски начин на живот.

Тенорът е изключително щастлив, че е успял да запише новия си албум в Рим. „Първо, обичам този град. Второ – тук работи прекрасният оркестър на Националната академия на Санта Чечилия. Трето – диригент на този оркестър е Антонио Папано, на когото дължа много. Имам голям късмет, че Кристине Ополайс, с която си партнирам в две постановки на „Манон Леско“, се съгласи да запише част от сцените за албума“ – разказва Йонас Кауфман.

„Любимата ми ария е ‘Nessun dorma’. Концертът на Тримата тенори в Рим се състоя малко преди 21-първия ми рожден ден и когато чух изпълнението им, бях дълбоко развълнуван и респектиран. Трябваха ми години, докато се осмеля да изпълнявам тази ария, която притежава такава магия и въздействие. Дори и днес, като слушам ‘Nessun dorma’настръхвам“. – споделя тенорът.
‘Nessun dorma – The Puccini Album’ излиза на 11-ти септември, 2015г. в стандртна версия на CD и в лимитирано делукс CD издание, на грамофонна плоча (винил) и в дигитален формат в iTunes. Всички версии на албума на физически носител, ще бъдат налични в най-големия музикален онлайн магазин, www.musicmall.bg.

NESSUN DORMA – THE PUCCINI ALBUM

MANON LESCAUT
1 Atto I: “Donna non vidi mai” (Des Grieux) 2:28
2 Atto II: “Oh, sarò la più bella! … Tu, tu, amore? Tu?” (Manon, Des Grieux) 7:41
3 Atto II: “Ah! Manon mi tradisce” (Des Grieux, Manon) 2:39
4 Atto III: “Presto! In fila! … Non v’avvicinate! No, pazzo son!” (sergente, Des Grieux, capitano, coro) 3:36
Kristīne Opolais Manon· Antonio Pirozzi sergente, capitano

LE VILLI
5 Atto II: “Ei giunge! … Torna ai felici dì” (coro, Roberto) 7:26

EDGAR
6 Atto II: “Orgia, chimera dall’occhio vitreo” (Edgar) 5:08

LA BOHÈME
7 Atto I: “O soave fanciulla” (Rodolfo, Mimì) 4:13
Kristīne Opolais Mimì

TOSCA
8 Atto I: “Recondita armonia” (Cavaradossi, il sagrestano) 2:55
Antonio Pirozzi il sagrestano

MADAMA BUTTERFLY
9 Atto III: “Addio, fiorito asil” (Pinkerton, Sharpless) 1:47
Massimo Simeoli Sharpless

LA FANCIULLA DEL WEST
10 Atto II: “Una parola sola! … Or son sei mesi” (Johnson) 3:30
11 Atto III: “Risparmiate lo scherno … Ch’ella mi creda libero” (Johnson, Rance, Sonora, coro) 4:37
Massimo Simeoli Rance, Sonora

LA RONDINE
12 Atto I: “Parigi! È la città dei desideri” (Ruggero) 2:58

IL TABARRO
13 “Hai ben ragione” (Luigi) 2:29

GIANNI SCHICCHI
14 “Avete torto! … Firenze è come un albero fiorito”  (Rinuccio) 2:58

TURANDOT
15 Atto I: “Non piangere, Liù!” (Calaf, Liù, Timur) 2:38
16 Atto III: “Nessun dorma” (Calaf, coro) 3:07
Kristīne Opolais Liù · Antonio Pirozzi Timur

Jonas Kaufmann тенор
Orchestra e Coro dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia
Antonio Pappano диригент