„L'Opéra“ е новият албум на немския тенор Йонас Кауфман с подбрани арии и дуети от френския оперен репертоар от 19-ти век. С проекта световноизвестният тенор отдава почит на величествената епоха в оперното изкуство. Един век, белязан с музикален блясък, разкош и елегантност. При подбора на репертоара за албума, Йонас Кауфман подбира някои от най-значимите арии за тенори, създадени в този изключителен творчески период: от арията “Rachel, quand du Seigneur” из операта „Еврейката“ (1835) от Жак Фроментал Халеви , през две от най-великите творби на Жорж Бизе – “La fleur que tu m’avais jetée” от операта „Кармен“ (1875) и “Au fond du temple saint” от операта „Ловци на бисери“ (1863), до “Ah! lève-toi, soleil!” из операта „Ромео и Жулиета“ (1867) от Шарл Гуно до завършващата ария “Pourquoi me réveiller” от шедьовъра на Жул Масне – операта „Вертер“ (1892). Албумът съдържа общо 14 арии и дуети с творби още от Берлиоз, Лало, Офенбах, Джакомо Майербер включително и два дуета от операта „Манон“ от Масне със сензационното българско сопрано Соня Йончева – “Enfin, Manon, nous voilà seuls ensemble! … En fermant les yeux, je vois là-bas” и “Toi! Vous! … N’est-ce plus ma main que cette main presse”.
„Френският оперен репертоар е много близък до сърцето ми“ – казва Кауфман – „Тази завладяваща музика отразява уникална епоха в европейската култура. При селекцията за албума се водих не само от най-популярните арии и творби, но и от тези, които имат важно значение за мен самия. Например Вилхем Майстер от операта „Миньон“ е първата ми голяма роля от френския репертоар, която изпълних през 2001 г. в Тулуза. Произведения като „Кармен“ и „Вертер“ отвориха много врати пред мен. Фактът, че един германец дебютира пред френска публика с ролята на Вертер точно на сцената на Парижката опера – без съмнение беше доста рисково начинание, но успях с помощта на отличния екип, който беше около мен: репетитори, колеги, диригенти и не на последно място – записите на легендарния френски тенор Жорж Тил“.
В новия албум на Кауфман е събрано музикалното наследство на епохата, в която Париж се превръща в център на модерния свят през 19-ти век, благодарение на мащабната реконструкция, която претърпява градът, проведена от барон Жорж Йожен Осман. През този период оперните театри на Париж са местата, в които „задължително е трябвало да се видят и да бъдеш видян“. С огромните си луксозни фоайета, оперните театри са осигурявали непрекъснати възможности за социализация и обществени събирания. Оперните продукции достигат огромно великолепие в пищността на декори и костюми, а зрителите стават свидетели на невиждани до този момент мащаби – например при премиерата на „Еврейката“ от Халеви на сцената излизат една дузина коне!
По това време ръководствата на Парижката опера насърчават творческия обмен между културите на Франция и Германия. Немските композитори Майербер и Офенбах развиват кариерите си от Париж. Същевременно френски композитори са силно повлияни от немската литература, която служи за вдъхновение на произведенията им. Оперите „Вертер“ от Масне и „Проклятието на Фауст” от Ектор Берлиоз са сред най-популярните творби ; не случайно, Кауфман подбира сцени от тези две произведения за новия си албум. Случвало се е често, новите оперни творби първо да се поставят в немските оперни театри и след успешен сезон в Германия да се състои премиерата в Парижката опера.
Тази френско-немска връзка е изключително привлекателна за Кауфман. „Мисля, че „Хофман“ от Офенбах е идеалната симбиоза между немската дълбочина и френското въображение. А Жул Масне успява да улови цялата психологическа сложност на Гьоте във „Вертер“. Така, че с този репертоар се чувствам като вкъщи“.
Албумът е записан с Баварския държавен оркестър в Мюнхен под диригентството на Бертран де Били, един от най-добрите музикални експерти за периода. Баритонът Людовик Тезие партнира на Кауфман в арията “Au fond du temple saint” от операта на Бизе – „Ловци на бисери“, а Соня Йончева се присъединява за записите на два дуета от операта на Масне – „Манон“.
„L'Opéra“ е седмият солов албум на Йонах Кауфман за Sony Classical. Първият му проект за компанията е през 2013г. с творби от Верди, следван от песенния цикъл на Шуберт за глас и пиано – “Winterreise”, оперетен албум, „Nessun Dorma“ – избрани откъси от произведения на Пучини, “Dolce Vita” и последният албум с музика от Малер – “Das Lied Von der Erde”. Sony Classical издаде и колекция от 12 DVD албума със записи на цели опери и концерти на Йонас Кауфман.
„L’Opéra“ излиза на 15/09 и се издава у нас в деня на световната премиера от Вирджиния Рекърдс/Sony Classical. Албумът излиза в стандартна и делукс версия на CD и винил, и в дигитален формат във всички легални платформи.
Съдържание:
1 CHARLES GOUNOD · ROMÉO ET JULIETTE – “L’amour! … Ah! lève-toi, soleil!”
2 JULES MASSENET · WERTHER – “Traduire… Ah! bien souvent … Pourquoi me réveiller, ô souffle du printemps?”
3 AMBROISE THOMAS · MIGNON – “Elle ne croyait pas, dans sa candeur naïve”
4 GEORGES BIZET · CARMEN – “Je le veux! Carmen, tu m’entendras! … La fleur que tu m’avais jetée”
5 GEORGES BIZET · LES PÊCHEURS DE PERLES – “C’est toi, toi qu’enfin je revois! … Au fond du temple saint”
6 ÉDOUARD LALO · LE ROI D’YS – “Puisqu’on ne peut fléchir … Vainement, ma bien-aimée”
7 JACQUES OFFENBACH · LES CONTES D’HOFFMANN – “Ô Dieu, de quelle ivresse”
8 GIACOMO MEYERBEER · L’AFRICAINE – “Pays merveilleux! … Ô paradis”
9 JULES MASSENET · MANON – “Enfin, Manon, nous voilà seuls ensemble! … En fermant les yeux, je vois là-bas”
10 JULES MASSENET · MANON – “Toi! Vous! … N’est-ce plus ma main que cette main presse”
11 JULES MASSENET · LE CID – “Ah! tout est bien fini! … Ô souverain, ô juge, ô père”
12 FROMENTAL HALÉVY · LA JUIVE – “Rachel, quand du Seigneur”
13 HECTOR BERLIOZ · LA DAMNATION DE FAUST – “Merci, doux crépuscule!”
14 HECTOR BERLIOZ · LES TROYENS – “Inutiles regrets! Je dois quitter Carthage!”
BERTRAND DE BILLY диригент
BAYERISCHES STAATSORCHESTER
JONAS KAUFMANN тенор
SONYA YONCHEVA сопрано (9, 10) / LUDOVIC TÉZIER баритон (5)